Posted on

Soalan sebenar PTD Sesi November 2016

SOALAN PEGAWAI TADBIR DIPLOMATIK NOVEMBER 2016

Klik untuk muat turun: soalan-ptd-november-2016

BAHAGIAN A

1 ) Antara program-program perumahan yang telah dilaksanakan oleh kerajaan persekutuan adalah
I . Program Bantuan Rumah
II . Perumahan Rakyat 1Malaysia
III . Skim Rumah Insan Amanjaya
IV . Rumah Mesra Rakyat

A ) I, II dan III
B ) I, II dan IV
C ) I, III dan IV
D ) II, III dan IV

2 ) Berikut adalah objektif Pelan Induk Perindustrian kecuali
A ) mengimport dan menyerap teknologi lebih sofistikated.
B ) menggalakkan penggunaan sepenuhnya sumber asli negara.
C ) meninggikan tahap penyelidikan dan pembangunan (R&D) teknologi tempatan.
D ) menjadikan sektor perkilangan sebagai catalyst pertumbuhan perindustrian negara.

3 ) Isu-isu berikut adalah di bawah bidang kuasa Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) kecuali
A ) pembangunan komuniti setempat.
B ) hak dan tuntutan pembeli rumah.
C ) pelaksanaan konsep kejiranan hijau.
D ) pembangunan fasiliti kawasan luar bandar.

 

KLIK CONTINUE READING UNTUK BACA SELANJUTNYA

Continue reading Soalan sebenar PTD Sesi November 2016

Posted on

Continue writing blog after more than 1 year

Before this I used Sepaku Hosting as my hosting and domain for this blog. After they closed the domain, I do not know how to retrieve back my blog.Fortunately, when Googling, I found that they affiliate with Shinjiru hosting.

After that, I contact many time to solve migration of new domain. Then I successfully change to Shinjiru and they gave me Mynic detail, so I can edit my domain name nameserver. Then I apply free student hosting with Shinjiru. I just upload student card and email them all details. After approved I can edit my blog and site.

Unfortunately, the subdomain not properly redirect, blog.pja.my cannot be access and it change to pja.my/blog. I contact customer support and nothing can be helped. Today I just add * to subdomain and magically all domain is back. Unfortunately, my blog in Google listing is taken out. So, nobody will find my blog in Google. It take time to be appear at Google search engine.

Moral of the story, do not buy cheap domain hosting with Malaysian hosting, it is only RM5 and I lost my blog for 1 year. I do not know why, the Free Standard Viper Shinjiru hosting give me unlimited bandwiths, subdomains, and database. I hope this hosting will live forever with no problem.

I also very sad because all images that I upload at this blog is also missing the another blog www.ketam.pja.my is also have same problem.

Posted on

Cermin Mata Terapi Merawat Rabun Jauh dan Dekat (Pinhole Glasses)

a) Adakah anda mempunyai penyakit mata seperti rabun dan lain-lain?

b) Adakah anda tidak suka dan tidak selesa memakai cermin mata anda sekarang?

c) Adakah anda ingin bekerja yang tidak memerlukan penggunaan cermin mata?

Memperkenalkan, cermin mata terapi merawat pelbagai penyakit berkaitan mata.

Kenali beberapa masalah mata:

1.Rabun dekat:
Rabun dekat disebabkan titik fokus imej ditumpukan di belakang retina bukan di atasnya.

2.Rabun jauh:
Rabun jauh disebabkan titik fokus imej ditumpukan di hadapan retina bukan di atasnya.

3.Astigmatisme:
Astigmatisme disebabkan sesetengah sinar cahaya terfokus pada retina dan yang lain terfokus di hadapan atau di belakang retina.

4.Katarak:
Katarak disebabkan kanta mata menjadi keruh dan cahaya tidak dapat menembusinya.

Cara cermin mata terapi berfungsi:

Sedikit sinar cahaya memasuki lubang-lubang kecil dan fokus selari tepat pada retina dan menyebabkan semua objek kelihatan jelas.

Kelebihan cermin mata terapi:

Sesuai untuk masalah mata seperti rabun jauh, rabun dekat, astigmatisme, katarak dan ketegangan mata (daripada skrin komputer)

Cara penggunaan cermin mata terapi :

1.Cermin mata ini berfungsi sebagai alat senaman untuk melatih saraf pada mata anda fokus pada titik asal pada retina.

2.Pemakaian 15 minit hingga 1 jam sehari, selama 1 bulan dapat mengurangkan “power” atau tahap rabun anda 20% hingga 30% atau lebih daripada 50%.

3.Konsepnya mudah: Semakin lama dipakai, semakin berkurang masalah mata anda.

Harga murah dan tetap: RM 30.00 sahaja

Pembayaran: Cash and carry

Dijual khas untuk kawasan Bukit Mertajam sahaja. Kawasan lain akan datang.

C.O.D. / Urusan jual beli: Jusco Bandar Perda, Bukit Mertajam sahaja.

Berminat?

SMS/call: 012 5454 508/ 013 4839 100

Emel: terapi@pja.my

FB: www.facebook.com/mohamadafiza

Posted on

Fake eBay seller (hottestgadget)

I have bought item that is cannot use when I received at my hand.
I have return the item to the seller hand.
The seller promise at eBay message that they will replace new one or give refund and pay shipping cost that I return the item.
I have reply their message many times.
Until now, I don’t receive anything and I have sent many message to the seller, but they do not respond.

What I want now is replacement to the item or give refund and pay for shipping cost.

They try to take time for me to return the broken item that they give to me, so that I cannot report to eBay or PayPal for their tricks because eBay and PayPal limit 45 days to report.

This is my period or time situation:

  1. I receive item in 3 weeks
  2. I communicate with seller 1 week,
  3. I return the item and they receive back item in 3 week.
  4. After that they silent because I cannot report to eBay and PayPal because too long time they give to report.

This is fake eBay seller:

Name:        Chan Wing Fai
Seller’s ID:        hottestgadget
Seller’s Email:        hottestgadgethk@gmail.com
URL:      http://myworld.ebay.com/hottestgadget

Below is the last message I received:

To:  mohamadafiza
From:  hottestgadget
Sent:  Feb-01-12 09:38 PM

Dear customer
Sorry to bother you, we have received the item you return to us, so you want to the new item or refund the money back to you, also would you please tell us the shipping fee you have paid.
Have a good day
Best regards

– hottestgadget

 

 

Posted on

Kolej asrama bilik single

Sepanjang aku jadi MPP, antara kelebihan yang aku dapat adalah bilik single dimana aku tinggal berseorangan di dalam bilik ini. Sudah dua semester aku dalam bilik yang mempunyai meja studi, lampu studi, katil, tilam dan dua almari. Sangat selesa, tiada orang ganggu kecuali orang jual burger malam-malam dan jiran sebelah yang pasang lagu kuat-kuat. Tak tahulah semester akan dapat lagi atau tak sebab dah tak jadi MPP.

Posted on

Nasi goreng pelajar

Sepanjang aku duduk di UiTM rupanya aku tak tahu makanan luar bagaimana harganya. Biasanya selalu terkena yang mahal. Tapi masih ada yang murah, cuma kena pandai cari. Restoran Cik Tah dekat dengan pintu gate A UiTM Perlis. Nampak macam warung biasa, tapi nama dia restoran.

Aku pesan nasi goreng ayam. Lepas tu mak cik tu suruh duduk sekejap dan dia bagi air oren. Bila dapat nasi tu aku tengok banyak juga nasinya. Nak kata sedap tu biasa sajalah bagi aku rasanya. Masa nak bayar dia cuma minta RM2.50 sahaja.
Kalau kedai lain, dah tentu RM3.50.Tempat  ni siap sekali air percuma pulak tu. Lepas ni bolehlah berjimat selalu makan dekat sini.