Continue writing blog after more than 1 year

Posted on: October 28th, 2013 by
Comments Requested

Before this I used Sepaku Hosting as my hosting and domain for this blog. After they closed the domain, I do not know how to retrieve back my blog.Fortunately, when Googling, I found that they affiliate with Shinjiru hosting.

After that, I contact many time to solve migration of new domain. Then I successfully change to Shinjiru and they gave me Mynic detail, so I can edit my domain name nameserver. Then I apply free student hosting with Shinjiru. I just upload student card and email them all details. After approved I can edit my blog and site.

Unfortunately, the subdomain not properly redirect, blog.pja.my cannot be access and it change to pja.my/blog. I contact customer support and nothing can be helped. Today I just add * to subdomain and magically all domain is back. Unfortunately, my blog in Google listing is taken out. So, nobody will find my blog in Google. It take time to be appear at Google search engine.

Moral of the story, do not buy cheap domain hosting with Malaysian hosting, it is only RM5 and I lost my blog for 1 year. I do not know why, the Free Standard Viper Shinjiru hosting give me unlimited bandwiths, subdomains, and database. I hope this hosting will live forever with no problem.

I also very sad because all images that I upload at this blog is also missing the another blog www.ketam.pja.my is also have same problem.


Cermin Mata Terapi Merawat Rabun Jauh dan Dekat (Pinhole Glasses)

Posted on: May 1st, 2012 by
Comments Requested

a) Adakah anda mempunyai penyakit mata seperti rabun dan lain-lain?

b) Adakah anda tidak suka dan tidak selesa memakai cermin mata anda sekarang?

c) Adakah anda ingin bekerja yang tidak memerlukan penggunaan cermin mata?

Memperkenalkan, cermin mata terapi merawat pelbagai penyakit berkaitan mata.

Kenali beberapa masalah mata:

1.Rabun dekat:
Rabun dekat disebabkan titik fokus imej ditumpukan di belakang retina bukan di atasnya.

2.Rabun jauh:
Rabun jauh disebabkan titik fokus imej ditumpukan di hadapan retina bukan di atasnya.

3.Astigmatisme:
Astigmatisme disebabkan sesetengah sinar cahaya terfokus pada retina dan yang lain terfokus di hadapan atau di belakang retina.

4.Katarak:
Katarak disebabkan kanta mata menjadi keruh dan cahaya tidak dapat menembusinya.

Cara cermin mata terapi berfungsi:

Sedikit sinar cahaya memasuki lubang-lubang kecil dan fokus selari tepat pada retina dan menyebabkan semua objek kelihatan jelas.

Kelebihan cermin mata terapi:

Sesuai untuk masalah mata seperti rabun jauh, rabun dekat, astigmatisme, katarak dan ketegangan mata (daripada skrin komputer)

Cara penggunaan cermin mata terapi :

1.Cermin mata ini berfungsi sebagai alat senaman untuk melatih saraf pada mata anda fokus pada titik asal pada retina.

2.Pemakaian 15 minit hingga 1 jam sehari, selama 1 bulan dapat mengurangkan “power” atau tahap rabun anda 20% hingga 30% atau lebih daripada 50%.

3.Konsepnya mudah: Semakin lama dipakai, semakin berkurang masalah mata anda.

Harga murah dan tetap: RM 30.00 sahaja

Pembayaran: Cash and carry

Dijual khas untuk kawasan Bukit Mertajam sahaja. Kawasan lain akan datang.

C.O.D. / Urusan jual beli: Jusco Bandar Perda, Bukit Mertajam sahaja.

Berminat?

SMS/call: 012 5454 508/ 013 4839 100

Emel: terapi@pja.my

FB: www.facebook.com/mohamadafiza


SOLVE : No sound with Gom Player

Posted on: April 23rd, 2012 by
Comments Requested

Some question:
Why my gom player had no sounds when play it?
GOM Player or Movie’s audio problem?
No sound with GOM player?

Solution and answer: Just press at your keyboard letter M


Fake eBay seller (hottestgadget)

Posted on: April 10th, 2012 by
Comments Requested

I have bought item that is cannot use when I received at my hand.
I have return the item to the seller hand.
The seller promise at eBay message that they will replace new one or give refund and pay shipping cost that I return the item.
I have reply their message many times.
Until now, I don’t receive anything and I have sent many message to the seller, but they do not respond.

What I want now is replacement to the item or give refund and pay for shipping cost.

They try to take time for me to return the broken item that they give to me, so that I cannot report to eBay or PayPal for their tricks because eBay and PayPal limit 45 days to report.

This is my period or time situation:

  1. I receive item in 3 weeks
  2. I communicate with seller 1 week,
  3. I return the item and they receive back item in 3 week.
  4. After that they silent because I cannot report to eBay and PayPal because too long time they give to report.

This is fake eBay seller:

Name:        Chan Wing Fai
Seller’s ID:        hottestgadget
Seller’s Email:        hottestgadgethk@gmail.com
URL:      http://myworld.ebay.com/hottestgadget

Below is the last message I received:

To:  mohamadafiza
From:  hottestgadget
Sent:  Feb-01-12 09:38 PM

Dear customer
Sorry to bother you, we have received the item you return to us, so you want to the new item or refund the money back to you, also would you please tell us the shipping fee you have paid.
Have a good day
Best regards

– hottestgadget

 

 


Kolej asrama bilik single

Posted on: April 9th, 2012 by
Comments Requested

Sepanjang aku jadi MPP, antara kelebihan yang aku dapat adalah bilik single dimana aku tinggal berseorangan di dalam bilik ini. Sudah dua semester aku dalam bilik yang mempunyai meja studi, lampu studi, katil, tilam dan dua almari. Sangat selesa, tiada orang ganggu kecuali orang jual burger malam-malam dan jiran sebelah yang pasang lagu kuat-kuat. Tak tahulah semester akan dapat lagi atau tak sebab dah tak jadi MPP.


Nasi goreng pelajar

Posted on: April 8th, 2012 by
Comments Requested

Sepanjang aku duduk di UiTM rupanya aku tak tahu makanan luar bagaimana harganya. Biasanya selalu terkena yang mahal. Tapi masih ada yang murah, cuma kena pandai cari. Restoran Cik Tah dekat dengan pintu gate A UiTM Perlis. Nampak macam warung biasa, tapi nama dia restoran.

Aku pesan nasi goreng ayam. Lepas tu mak cik tu suruh duduk sekejap dan dia bagi air oren. Bila dapat nasi tu aku tengok banyak juga nasinya. Nak kata sedap tu biasa sajalah bagi aku rasanya. Masa nak bayar dia cuma minta RM2.50 sahaja.
Kalau kedai lain, dah tentu RM3.50.Tempat  ni siap sekali air percuma pulak tu. Lepas ni bolehlah berjimat selalu makan dekat sini.



Jadual Tambang Tren Kereta Api Senandung Langkawi Arau, Perlis

Posted on: March 21st, 2012 by
Comments Requested



KLIK GAMBAR DI BAWAH UNTUK TENGOK JADUAL TAMBANG TREN DENGAN LEBIH JELAS


Jadual Waktu Final Exam Mac 2012 Diploma Sains Komputer CS110

Posted on: February 21st, 2012 by
Comments Requested

Jadual Waktu Final Exam Mac 2012 Diploma Sains Komputer CS110

Jadual Waktu Final Exam Mac 2012 Diploma Sains Komputer CS110

Jadual aku:
CSC204 – 14/3/12 – Rabu – Petang
CSC248 – 16/3/12 – Jumaat – Pagi
MGT162 – 20/3/12 – Isnin – Pagi
ITS232 – 23/3/12 – Jumaat – Pagi
MAT233 – 28/3/12 – Rabu – Petang
CSC318 – 31/3/12 – Sabtu – Pagi


Bukti pendapatan daripada Says

Posted on: February 16th, 2012 by
Comments Requested

Sebelum ni bukti unique klik, kali ni bukti bayaran.
Lihat gambar, RM49 tu sepatutnya RM50, tapi caj bank RM1


Kalau nak buat duit macam ni,daftar sekarang, klik di sini!


Penjelasan Isu UiTM Perlis bahagian 3

Posted on: January 17th, 2012 by
1

Baru-baru ini hangat diperkatakan mengenai isu NR UiTM Perlis.

1. Jalan sehala

2. Parking

3. Laluan berbumbung

Jalan sehala sudah diberitahu sebab apa dibuat. Jalan raya dalam UiTM sempit, pejalan kaki suka jalan makan jalan ke tengah dan kenderaan laju.Disebabkan laluan berbumbung tiada lagi, jalan sehala dicadangkan oleh UiTM Shah Alam.  Laluan pejalan kaki berbumbung diluluskan tetapi masih tak sampai duit ke UiTM Perlis dan tiap-tiap tahun rektor UiTM Perlis mengungkit isu yang sama. Kita sedia tahu projek kerajaan kalau harganya 1 juta, mesti ada 2 juta untuk jalankan projek. Ini merupakan masalah korupsi sesetengah orang dalaman, tidak dapat disangkal lagi ada hal birokrasi yang memang kita dak dapat nampak dan buktikan. Pihak kontraktor pun akan lari jika tahu projek ini berharga sekian-sekian sedangkan mereka perlukan lebih lagi untuk jalankan projek.

InsyaAllah masih belum rasmi tetapi kita akan menggunakan kepakaran dalam seperti Fakulti Kejuruteraan Awam dan lain-lain untuk buat laluan berbumbung dan sebagainya.Harap-harap pelajar tak salah tafsir UiTM mempergunakan pelajar untuk projek UiTM tetapi untuk membantu memajukan UiTM sendiri.

Dihangatkan lagi dengan UiTM Perlis mencadangkan parkir berpusat di mana pelajar yang parkir dekat kelas tidak dibenarkan. Alasannya sebab mengurangkan pergerakan di dalam kampus. Tidak pernah UiTM wartakan tempat dekat dengan kelas adalah parkir pelajar. Kalau kata hendak tuntut tempat parkir asal sememangnya tidak boleh kerana tempat tersebut UiTM tak pernah kata boleh parkir. Kalau pelajar kata parkir jauh, pelajar kolej juga boleh kata mereka juga jauh, terutama pelajar perempuan di kolej Dahlia. Adakah jika pelajar NR dapat parkir dekat dengan kelas selepas ini timbul isu pelajar kolej minta kolej sebelah dengan kelas? Kita dah tahu tujuan asal parkir berpusat supaya pelajar parkir dan bukannya untuk bergerak ke kelas.

Berikut adalah alasan-alasan biasa:
1. Lambat ke kelas
2. Jauh dari kelas
3. Permandangan tak elok
4. Staf parkir kenderaan merata-rata tempat boleh pulak
5. Ambil hak parkir pelajar yang lama
6. Nak cepat sampai ke kelas
7. Hujan nanti basah

Cuba bayangkan pelajar kolej, bilik mereka umpama kenderaan dan mereka parkir di kolej. Apa bezanya mereka jarak kelas dengan NR yang parkir kenderaan di tempat parkir berpusat? Sama jauh pelajar yang tinggal di kolej dengan pelajar yang parkir di pusat.

1. Kalau dah tau lambat pi kelas, tidur awal, bertolak awal
2. Kalau dah jauh dari kelas, pelajar kolej pun sama, makan masa 10 minit untuk ke blok E jalan kaki
3. Permandangan tak elok sama saja dengan yang parkir merata-rata
4. Staf parkir merata-rata itu memang cari nahas, tapi masalah pihak keselamatan juga diakui
5. Sebenarnya UiTM tak pernah bagi kebenaran langsung bahawa di situ tempat parkir pelajar
6. Kalau nak cepat datang awal dan tak sampai 15 minit pun untuk datang awal, lagipun tak ada beza pun pelajar NR dahulu dan sekarang, dah jadi kebiasaan sesetengah pelajar NR suka datang lewat walaupun dahulu boleh parkir dekat dengan kelas
7. Pelajar kolej pun basah juga, bawa payung. Boleh guna masa hujan dan masa panas.

Cuba bagi alasan selain di atas untuk menyangkal hujah di atas?

Isu seterusnya penempatan pelajar secara berpusat. Sudah ada borang soal selidik diberikan suatu masa dahulu berkenaan hal ini. Daripada apa yang aku tahu dahulu sudah hendak jadi, tapi tiba-tiba kata tidak jadi. Sejak dua menjak ini tiba-tiba kata jadi balik. Sebab dahulu ta jadi disebabkan:
1. Sewa mahal, RM180 seorang
2. Mahu ramai pelajar tinggal di sini
3. Walaupun pelajar bayar sewa tiap-tiap bulan, sampai mati pusat penempatan tersebut tidak jadi hak milik UiTM yang kekal sebab kita bayar sewa dan bukan bayar ansuran.

Pertama, perlu diketahui pusat penempatan NR ini bukan UiTM yang bina. Ada syarikat lain yang bina dan UiTM hanya perlu tanda tangan kontrak sahaja.

Isu di sini

1. Sewa mahal, pelajar tak mampu
2. Kita tak cukup untuk memenuhi angka yang syarikat tetapkan melainkan UiTM wajibkan semua NR tinggal di sini
3. Lebih baik buat pusat penempatan yang ada hak milik kekal
4. Kalau murah tiba-tiba pelajar kolej juga hendak duduk luar sebab banyak kemudahan

Tetapi, aku akan dapatkan maklumat lain yang lengkap akan hal ini, mengapa tiba-tiba hendak ambil tempat ini sebab dahulu kata nak cari tempat lain.

Borang soal selidik persepsi NR terhadap penempatan pelajar NR secara berpusat