Panduan pendaftaran pelajar baru UiTM

Posted on: May 20th, 2011 by
3

Ini artikel tahun lepas.
Aku nak cerita sikit walaupun sebenarnya panjang mengenai kehidupan di UiTM Arau, Perlis ni. Ada banyak lagi sebenarnya nak cerita, tapi ni baru sikit saja. Nanti kalau rajin aku tambah la.

[Read the full story …]


Banjir sekali lagi di rumah aku Taman Bukit Kayangan April 2011

Posted on: April 2nd, 2011 by
Comments Requested

Hari ni makan nasi banjir.Nasi kat pusat banjir mewah juga sbb dapat makan nasi tomato dgn ayam ros.Petang penat mencuci rumah aku kat Kangar yg baru surut dari banjir,sakit habis badan.Esok nak mengemas rumah pulak rasanya.Malam makan ikan lampam yg abah jala,memang sedap sebab segar lagi.Esok rasanya makan ikan besar yg abah pukat pulak.Dugaan banjir,rezeki ikan.Alhamdulillah.

Sempena banjir, insafilah peringatan Allah dalam surah ar-Rum ayat 41:
Maksudnya: “Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”.


Aku letak jawatan sebagai MPP?

Posted on: April 1st, 2011 by
Comments Requested

Aku letak jawatan sebagai MPP?
Klik more… untuk baca lebih lanjut [Read the full story …]


Suka saya undilah saya! Tak suka saya pangkahlah saya!

Posted on: February 20th, 2011 by
Comments Requested

SUKA SAYA UNDILAH SAYA!
TAK SUKA SAYA PANGKAHLAH SAYA! 

CALON MPP 2011/2012 UiTM ARAU, PERLIS

…MOHAMAD AFIZA BIN HAMZAH
FAKULTI SAINS KOMPUTER DAN MATEMATIK
DIPLOMA SAINS KOMPUTER (CS110/2)

“MPP PENYAMBUNG LIDAH MAHASISWA”

https://3932392614354717864-a-pja-my-s-sites.googlegroups.com/a/pja.my/laman-web-mohamad-afiza-bin-hamzah/laman-utama/poster6_150x150_p1.jpg?attachauth=ANoY7codRXizUYja_zjPlkh78YoQm6PYi_CGalkJkAvSLiQXjUORvymHirVyLl-Ne5W3eaQx4k3_kQGYQc1ubu_XrZaFU6Xr1ZPotziLVYLr65bxkujRrenDXfh22-Yb_XluPkU1fNOWYs244yef-yejr038_sxiR9g-63ib1AHG_h335LZLLcOFLAQqoAFEOrKL_Dt7shAcA9mCEGzQxwmQiXWGLLm6I_w4kdmEJ96CMCZn7FyHcDynhuSiR_VyKgJql13aksn6&attredirects=0
[Read the full story …]

Ikut janji Islam, bukan janji Melayu!

Posted on: January 30th, 2011 by
Comments Requested

Janji Melayu ni selalu disebut apabila seseorang itu marah kepada orang yang janji tapi tak tepati masa. Janji nak berjumpa pukul 9.00 pagi, tapi 9.45 pagi baru sampai. Hal ini disebabkan orang yang berjanji itu baru hendak bersiap tepat pada masa yang dia janjikan. Contohnya kena berjumpa pukul 9.00 pagi, tapi pukul 9.00 pagi inilah baru dia bangun, sarapan, mandi dan bertolak nak berjumpa. Apabila sampai dah lewat 30 minit hingga 45 minit kebiasaannya. Ataupun dalam kehidupan sehari-harian, pukul 8.00 pagi bermula majlis, tapi masa inilah baru nak bertolak ke tempat perjanjian. Sepatutnya bertolak awal 15 hingga 30 minit awal.

Jadi, penyelesaiannya, semua orang hendaklah ingat, kalau berjanji hendaklah bersiap awal sejam sebelum masa yang dijanjikan. Bukannya masa yang dijanjikan itu baru nak bersiap atau nak bertolak. Kalau semua orang ikut iaitu bersiap sedia awal sejam sebelum masa yang dijanjikan, sudah tentu akan tiba awal atau tepat-tepat pada masa yang dijanjikan.

Jom kita tukarkan istilah janji Melayu kepada janji Islam! Sebelum buat perjanjian masa dengan sesiapa, pesan siap-siap bahawa kena ikut janji Islam dan bukan janji Melayu! Mesti sharp on the time, bukannya samsung, toshiba atau jenama lain.


Pengalaman balik rumah dari UiTM sempena cuti pertengahan semester

Posted on: January 29th, 2011 by
Comments Requested

Semalam sebelum koko aku pi Oren, lauk yang biasa aku makan tak ada pulak, biarlah dulu tak payah beli lagi makan malam. Malam tu kawan-kawan ajak pi keluar makan, depa kata aku tak pernah keluar dengan depa, jadi apasalahnya sekali sekala keluar. Paan belanja makan Radix Chicken House dan belanja tambang teksi. Nak balik kami tak pesan kat pemandu teksi tu, kena telefon orang lain, Azim pulak yang belanja.

Kalau nak diikutkan belanja tambang dekat RM60 untuk dua teksi. Apa-apa pun, terima kasih kat kawan-kawan sebab ajak keluar,belanja makan dan tambang. Aku makan malam hari-hari RM1.50 saja, tapi malam tu dapat makan sedap dan yang penting percuma. Semoga kawan yang belanja itu murah rezeki, lain kali boleh belanja lagi.

Pagi-pagi bangun cek internet, laju gila. Ramai yang dah balik rumah semalam. Pagi ini aku baru nak balik rumah dengan kereta api, saja nak cuba. Pukul 9.30 pagi pi tapak teksi lama nak naik bas UiTM pi stesen kereta api. Rupa-rupanya bas tu komander nak pi rombongan ke Selangor. Aku, Bazli, Aiman dan Haziq pun tumpanglah sat.

[Read the full story …]


Alternatif kpd Turbo C++ 4.5 utk 64 bit

Posted on: January 11th, 2011 by
Comments Requested

Sebenarnya Turbo C++ 4.5 tak boleh install untuk 64 bit. Jadi, gunalah Dev C++. Ada sedikit perbezaan dalam menulis program menggunakan Dev C++.

Download di sini: http://www.mediafire.com/?191hpnachqhmpa5

Di bawah ini cara menggunakan Dev C++:

#include<iostream>

#include<string>

using namespace std;

int main()

{

//Kod program di sini

system(“PAUSE”);

return EXIT_SUCCESS;

}

//Function di sini

Sila lihat contoh program ini:

Turbo C++: http://paste.pja.my/23

Dev C++: http://paste.pja.my/21

Category: M utk magazine,  S utk stationary

Bezanya sedikit sahaja.

Kalau ada masalah sila tanya. Terima kasih!

Install Turbo C++ 4.5 for 64 bit


Lagu UiTM terkini: Wawasan Setia Warga UiTM

Posted on: September 28th, 2010 by
Comments Requested

Lagu UiTM terkini: Wawasan Setia Warga UiTM

Klik di sini untuk muat turun!

Bersatu kita warga UiTM
Kita bangsa perkasa
Taat dan setiaku untuk negara
Penuh semangat waja

Kita…jangan mudah terlupa
pengorbanan, perjuangan anak bangsa
Kita…jangan mudah terleka
kemajuan,keamanan yang ada
Kita…berterima kasih
pada pemimpin-pemimpin negara
Kita… rasa penuh bersyukur
kerahmatan, kemuliaan darinya

Kamilah pendokong, pewaris bangsa
Kamilah pendaulat, bangsa Malaysia
Kamilah warga berwawasan

Untuk Negaraku.

Komposer: Sahar Sa’di Hashim
Lirik: Dato’ Prof. Dr. Ahmad. Hj. Zainuddin


Lagu pengantin baru

Posted on: September 18th, 2010 by
Comments Requested

Klik di sini untuk muat turun koleksi lagu pengantin baru.